Wróć na poprzednią stronę

Spektrum autyzmu – co oznacza ten termin i jakie są różnice?

Autyzm

3 października 2025

Zrozumienie, na czym polega spektrum autyzmu ma ogromne znaczenie dla rodziców, pedagogów i społeczeństwa. W obliczu najnowszych danych, wedle których u 1 na 31 dzieci obecnie diagnozuje się spektrum autyzmu, świadomość i wiedza na temat zaburzeń neurorozwojowych nigdy nie była bardziej potrzebna. Poniższy przewodnik pomoże zrozumieć, co oznacza spektrum autyzmu, jak autyzm przejawia się u różnych osób oraz czemu wczesne rozpoznanie i wsparcie mają zasadnicze znaczenie dla rozwoju dziecka.

Definicja spektrum autyzmu

Określenie spektrum autyzmu odnosi się do zaburzeń neurorozwojowych cechujących się nietypowym rozwojem komunikacji i interakcji społecznych oraz występowaniem ograniczonych zainteresowań i powtarzalnych zachowań. W klasyfikacjach medycznych DSM-5 i ICD-11 połączono autyzm, zespół Aspergera oraz PDD-NOS w jedną kategorię: zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD). Stanowi to wyraz obecnego stanu wiedzy, zgodnie z którym autyzm stanowi kontinuum, a nie odrębne jednostki diagnostyczne. Pojęcie „spektrum” podkreśla, że autyzm w bardzo różny sposób wpływa na funkcjonowanie osób. Niektóre osoby ze spektrum autyzmu niezależnie funkcjonują, zakładają rodziny i cieszą się karierą zawodową, inne zaś wymagają znaczącego, codziennego wsparcia.

Cechy charakterystyczne spektrum autyzmu

Podstawowe cechy spektrum autyzmu przejawiają się w dwóch głównych obszarach:

Komunikacja i interakcje społeczne:

  • Trudności w prowadzeniu rozmowy
  • Trudności z rozwijaniem i podtrzymywaniem relacji
  • Ograniczone wykorzystanie komunikacji niewerbalnej (kontakt wzrokowy, odczytywanie wyrazu twarzy i mowy ciała)
  • Ograniczone rozumienie sygnałów społecznych i regulacja emocji

Zachowania powtarzalne:

  • Powtarzalność w ruchach ciała lub mowie
  • Silne przywiązanie do rutyny i opór wobec zmian
  • Wysokie skupienie na specjalnych zainteresowaniach
  • Wrażliwość na bodźce sensoryczne (nadwrażliwość i niedowrażliwość na dźwięki, światło, faktury lub inne bodźce)

Cechy te różnią się nasileniem i prezentacją. Niektóre osoby odznaczają się widocznymi uzdolnieniami w jednych obszarach, przeżywając trudności w innych.

Różnice w zachowaniach i komunikacji

Spektrum autyzmu wpływa w bardzo różny sposób na komunikowanie się i interakcje społeczne. Niektóre osoby nie komunikują się słownie lub mają ograniczone możliwości w tym zakresie, zaś inne wykorzystują rozbudowane słownictwo, ale społeczne i pragmatyczne aspekty rozmowy są dla nich wyzwaniem. Do często występujących różnic należą:

Mowa i komunikacja:

  • Niektóre dzieci w ogóle nie mówią, zaś inne dysponują rozbudowanym słownictwem, ale jednocześnie mają problemy w prowadzeniu rozmów (np. z rozmową naprzemienną, uwzględnieniem drugiej osoby, nie zbaczaniem z tematu)
  • Ograniczone wykorzystanie zmienności tonu głosu, sarkazmu lub ukrytych znaczeń
  • Powtarzalne wzorce językowe lub echolalia (powtarzanie słów lub zwrotów)
  • Trudności w inicjowaniu lub podtrzymywaniu rozmów

Interakcje społeczne:

  • Różny poziom komfortu wobec kontaktu fizycznego i przestrzeni osobistej
  • Nietypowe strategie i potrzeby nawiązywania przyjaźni i relacji społecznych
  • Unikatowe sposoby wyrażania emocji i uczuć
  • Trudności z rozumieniem niepisanych reguł społecznych

Zrozumienie tych różnic pomaga stworzyć bardziej przyjazne środowisko, w którym osoby z autyzmem mogą się odnaleźć w zgodzie ze swoimi mocnymi stronami i potrzebami.

Diagnoza autyzmu

W celu uzyskania diagnozy spektrum autyzmu, osoba musi spełniać kryteria: ograniczeń rozwoju społeczno-emocjonalnego (m.in. w obszarach wzajemności społecznej, inicjowania i podtrzymywania kontaktu, naprzemiennego dialogu, wykorzystania komunikacji niewerbalnej) oraz występowania atypowych zainteresowań lub powtarzalnych zachowań..

Proces diagnostyczny obejmuje zazwyczaj następujące elementy:

  • Wywiad rozwojowy z rodzicem
  • Obserwacja zachowań dziecka podczas swobodnej zabawy
  • Wystandaryzowane protokoły obserwacji i kwestionariusze
  • Ocena medyczna pozwalająca wykluczyć inne przyczyny nietypowego przebiegu rozwoju
  • Wkład wielu różnych specjalistów (lekarzy, psychologów, logopedów)

Wczesne wykrycie autyzmu

Wczesne postawienie diagnozy i intensywne wsparcie rozwoju według badań ma pozytywny długofalowy wpływ na rozwój umiejętności dziecka i zmniejszenie trudności obserwowanych podczas diagnozy. Spektrum autyzmu można zdiagnozować już u dzieci poniżej 2 roku życia.

Obecne systemy klasyfikacji diagnostycznej uznają autyzm za spektrum trudności o różnym poziomie potrzeby wsparcia, a nie za odrębne zaburzenia. Podejście takie lepiej odzwierciedla stopniowane oddziaływanie autyzmu na funkcjonowanie poszczególnych osób.

Wsparcie i terapia dla osób w spektrum autyzmu

Efektywne wsparcie dzieci i dorosłych z diagnozą spektrum autyzmu wiąże się z przyjęciem wielodyscyplinarnymi strategiami terapii, obejmującymi wszystkie sfery rozwojowe. Kluczowe obszary odnoszą się do rozwoju komunikacji i umiejętności społecznych, ale wsparcie powinno obejmować także sferę rozwoju poznawczego, emocjonalnego i ruchowego.

Wsparcie dla dziecka i rodziny

W polskim systemie wsparcie rozwojowe dla najmłodszych prowadzone jest w ośrodkach wczesnej interwencji, a intensywną terapię w przedszkolu terapeutycznym lub integracyjnym może rozpocząć już 2,5-letnie dziecko.

Im wcześniej postawi się diagnozę, tym wcześniej dziecko rozpocznie terapię. Wielka plastyczność mózgu dziecka i szybka nauka umiejętności w tym wieku zwiększają szansę jak najpełniejszego rozwoju potencjału dziecka.

Podsumowując:

  • Wczesna identyfikacja prowadzi do wcześniejszej terapii i rozwoju umiejętności
  • Szybszy rozwój komunikacji i kontaktów społecznych wspiera wszystkie obszary rozwoju
  • Umożliwia lepsze dostosowanie wsparcia w kolejnych placówkach edukacyjnych
  • Zwiększa możliwości zatrudnienia dla osób dorosłych na spektrum autyzmu
  • Zwiększa jakość życia dzieci i ich rodzin

Jeśli chodzi o wczesną identyfikację i wsparcie, kluczową rolę odgrywają instytucje edukacyjne, w tym żłobki i przedszkola. Nauczyciele i opiekunowie przeszkoleni z zakresu rozpoznawania wczesnych oznak autyzmu mogą pomóc rodzinom w uzyskaniu dostępu do odpowiednich zasobów i interwencji. Programy przesiewów prowadzone są też przez instytucje medyczne, ale to zespoły psychologiczno-pedagogiczne spędzają najwięcej czasu z dziećmi i mogą zaobserwować nietypowy przebieg ich reakcji rówieśniczych.

Dzięki poznaniu profilu rozwoju dziecka i udzieleniu odpowiedniego wsparcia jesteśmy w stanie zadbać o to, by osoby z autyzmem miały możliwość wniesienia do społeczeństwa swojego unikalnego spojrzenia.

zdjęcie sotis 1
kolorwe kropki
zdjęcie sotis 2