sotis logo

Konsultacje psychologiczne (dzieci do 12 r.ż)

Konsultacja psychologiczna dla rodziców (pierwsze spotkanie)260 PLN
Konsultacja psychologiczna z dzieckiem (drugie spotkanie)260 PLN
Konsultacja psychologiczna (dot. wybranych specjalistów)380 PLN
Konsultacja dotycząca alternatywnej i wspomagającej komunikacji AAC260 PLN
Opinia po konsultacji250 PLN

Konsultacja psychologiczna dzieci do 12 r.ż.

Proces konsultacji psychologicznej dzielimy na dwa spotkania, ponieważ każde z nich ma inne cele i pozwala nam lepiej poznać sytuację Twojego dziecka.

Pierwsze spotkanie jest tylko z rodzicem – to czas na spokojną rozmowę o Twoich obserwacjach i obawach, bez obecności dziecka. Dzięki temu psycholog pozna pełną historię i przygotuje się do spotkania z dzieckiem.

Drugie spotkanie to poznanie dziecka w naturalnej, przyjaznej atmosferze – poprzez zabawę i rozmowę dostosowaną do jego wieku.

Poniżej znajdziesz szczegółowy opis obu spotkań.

Konsultacja psychologiczna – dla rodziców dzieci do 12 r.ż. (pierwsze spotkanie)

Zacznijmy od rozmowy. Naturalnie, bez pośpiechu

To spotkanie jest dla Ciebie – rodzica dziecka do 12 roku życia. Przychodzimy sami, bez dziecka, żeby w spokojnej atmosferze porozmawiać o tym, co Cię niepokoi. Psycholog wysłucha Twoich obserwacji, pozna historię rozwoju dziecka i pomoże zrozumieć, co dalej.

Dlaczego pierwsze spotkanie jest bez dziecka?

Bo najważniejsze jest, żebyś mógł swobodnie opowiedzieć o swoich obserwacjach i obawach – bez obawy, że dziecko usłyszy lub poczuje się oceniane.

To czas dla Ciebie: psycholog wysłucha Twojej historii, zada pytania o rozwój dziecka od najmłodszych lat, pozna kontekst rodzinny i przedszkolny czy szkolny. Dzięki temu kolejne spotkanie z dzieckiem będzie lepiej przygotowane, a Ty będziesz wiedział, czego się spodziewać i jak je do tego przygotować.

To bezpieczna przestrzeń, w której możesz mówić otwarcie – o trudnościach, wątpliwościach, a nawet o swoich lękach jako rodzic.

Od czego zacząć?

Jeśli masz podejrzenia dotyczące trudności rozwojowych, opóźnień, ADHD czy autyzmu, konsultacja psychologiczna to najlepszy punkt startowy. To bezpieczne spotkanie, podczas którego psycholog pomoże Ci zrozumieć, co dzieje się z Twoim dzieckiem i czy potrzebne są dalsze kroki.

Nie musisz mieć diagnozy ani pewności – wystarczy, że coś Cię niepokoi. Psycholog dokładnie wysłucha Twoich obserwacji i podpowie, czy warto rozważyć pogłębioną diagnostykę lub jakie wsparcie może być pomocne już teraz.

To pierwszy, spokojny krok – bez presji, bez etykiet, za to z pełnym zrozumieniem.

Kiedy warto umówić się na konsultację?

  • Gdy Twoje dziecko nie komunikuje się lub komunikuje się inaczej niż rówieśnicy
  • Jeśli zauważasz trudności w relacjach z innymi dziećmi
  • Gdy martwisz się o koncentrację lub reakcje na polecenia
  • Jeśli obserwujesz intensywne emocje lub zmiany w zachowaniu
  • Gdy podejrzewasz trudności rozwojowe, opóźnienia w rozwoju mowy lub ruchowym
  • Jeśli zauważasz cechy mogące wskazywać na ADHD – nadmierną ruchliwość, impulsywność, trudności z koncentracją
  • Gdy obserwujesz zachowania charakterystyczne dla autyzmu – powtarzalność, trudności w kontakcie wzrokowym, specyficzne zainteresowania

Jak wygląda konsultacja?

  • Czas trwania: około 50 minut
  • Spotkanie odbywa się bez dziecka – to rozmowa wyłącznie z rodzicem
  • Szczegółowa rozmowa o historii rozwoju dziecka od urodzenia
  • Omówienie Twoich obserwacji i obaw
  • Pytania o funkcjonowanie dziecka w domu, przedszkolu lub szkole
  • Podsumowanie i plan dalszych kroków – czy potrzebne jest spotkanie z dzieckiem, diagnostyka lub inne formy wsparcia
  • Możliwość konsultacji w języku angielskim

Konsultacja psychologiczna z dzieckiem do 12 r.ż. (drugie spotkanie)

Teraz czas poznać Twoje dziecko

To drugie spotkanie – po wstępnej rozmowie z rodzicem. W przyjaznej atmosferze psycholog pozna Twoje dziecko poprzez zabawę, rysunek i rozmowę dostosowaną do jego wieku. To spotkanie jest już z dzieckiem, a Ty jako rodzic możesz być obecny w części lub całości konsultacji – w zależności od potrzeb dziecka i ustaleń z psychologiem.

Jak przebiega spotkanie z dzieckiem?

Psycholog nie przeprowadza przesłuchania – dziecko poznaje go przez zabawę i rozmowę, która jest naturalna i bezpieczna. Nie ma tu „testów” ani oceniania – jest obserwacja, budowanie relacji i zrozumienie, jak dziecko się komunikuje, bawi, reaguje na sytuacje.

Dziecko nie musi wiedzieć, że to „wizyta u psychologa”. Możesz powiedzieć, że idziecie spotkać się z kimś, kto lubi rozmawiać z dziećmi i bawić się z nimi. To wystarczy.

Co się dzieje podczas spotkania?

  • Czas trwania: około 50 minut
  • Obserwacja zachowań i emocji dziecka podczas interakcji z psychologiem oraz rodzicem
  • Zabawa, rysunek, rozmowa dostosowana do wieku i możliwości dziecka
  • Rodzic może być obecny – zwłaszcza jeśli dziecko jest małe lub potrzebuje wsparcia
  • Psycholog obserwuje: jak dziecko nawiązuje kontakt, jak się komunikuje, jak reaguje na polecenia, jak radzi sobie z emocjami
  • Po spotkaniu: krótkie podsumowanie dla rodzica i plan dalszych działań
  • Możliwość konsultacji w języku angielskim

Co dalej?

Po spotkaniu z dzieckiem psycholog omówi z Tobą swoje obserwacje i podpowie:

  • Czy warto rozważyć dalszą diagnostykę
  • Jakie formy wsparcia mogą być pomocne
  • Jak wspierać dziecko w domu i w szkole/przedszkolu

Jeśli po spotkaniu z dzieckiem okaże się, że konieczna jest pełna diagnostyka, zostanie ona zaproponowana w cenie obniżonej o koszt konsultacji z dzieckiem – tej, na której otrzymano wskazanie do dalszej diagnostyki.

Konsultacja dotycząca alternatywnej i wspomagającej komunikacji AAC

Indywidualnie dobieramy formę komunikacji do możliwości dziecka

Konsultacja dotycząca alternatywnej i wspomagającej komunikacji to spotkanie specjalisty (np. logopedy, psychologa) z dzieckiem/dorosłą osobą niemówiącą lub mającą trudności w porozumiewaniu się oraz z innymi. Wdrażanie komunikacji AAC jest procesem, dlatego zgodnie z zaleceniami specjalisty wskazane jest kilka konsultacji.

Celem takiej konsultacji jest:

  • Diagnoza potrzeb komunikacyjnych
  • Dobór odpowiednich metod i narzędzi AAC, tj:
    • książki komunikacyjne z symbolami (np. PECS, tablice)
    • komunikatory elektroniczne (np. GoTalk)
    • gesty (np. Makaton)
  • Planowanie dalszej terapii lub wsparcia
  • Edukacja i szkolenie opiekunów zgodnie z etapem wdrożenia komunikacji AAC

Jak wygląda konsultacja?

  • Czas trwania: około 50 minut
  • Spotkanie z dzieckiem podczas, której bazując na jego motywacji określana będzie dostępna dla niego forma komunikacji
  • Podsumowanie ustaleń i zaleceń