Opinia po konsultacji | 250 PLN |
Proces konsultacji psychologicznej dzielimy na dwa spotkania, ponieważ każde z nich ma inne cele i pozwala nam lepiej poznać sytuację Twojego dziecka.
Pierwsze spotkanie jest tylko z rodzicem – to czas na spokojną rozmowę o Twoich obserwacjach i obawach, bez obecności dziecka. Dzięki temu psycholog pozna pełną historię i przygotuje się do spotkania z dzieckiem.
Drugie spotkanie to poznanie dziecka w naturalnej, przyjaznej atmosferze – poprzez zabawę i rozmowę dostosowaną do jego wieku.
Poniżej znajdziesz szczegółowy opis obu spotkań.
Zacznijmy od rozmowy. Naturalnie, bez pośpiechu
To spotkanie jest dla Ciebie – rodzica dziecka do 12 roku życia. Przychodzimy sami, bez dziecka, żeby w spokojnej atmosferze porozmawiać o tym, co Cię niepokoi. Psycholog wysłucha Twoich obserwacji, pozna historię rozwoju dziecka i pomoże zrozumieć, co dalej.
Dlaczego pierwsze spotkanie jest bez dziecka?
Bo najważniejsze jest, żebyś mógł swobodnie opowiedzieć o swoich obserwacjach i obawach – bez obawy, że dziecko usłyszy lub poczuje się oceniane.
To czas dla Ciebie: psycholog wysłucha Twojej historii, zada pytania o rozwój dziecka od najmłodszych lat, pozna kontekst rodzinny i przedszkolny czy szkolny. Dzięki temu kolejne spotkanie z dzieckiem będzie lepiej przygotowane, a Ty będziesz wiedział, czego się spodziewać i jak je do tego przygotować.
To bezpieczna przestrzeń, w której możesz mówić otwarcie – o trudnościach, wątpliwościach, a nawet o swoich lękach jako rodzic.
Od czego zacząć?
Jeśli masz podejrzenia dotyczące trudności rozwojowych, opóźnień, ADHD czy autyzmu, konsultacja psychologiczna to najlepszy punkt startowy. To bezpieczne spotkanie, podczas którego psycholog pomoże Ci zrozumieć, co dzieje się z Twoim dzieckiem i czy potrzebne są dalsze kroki.
Nie musisz mieć diagnozy ani pewności – wystarczy, że coś Cię niepokoi. Psycholog dokładnie wysłucha Twoich obserwacji i podpowie, czy warto rozważyć pogłębioną diagnostykę lub jakie wsparcie może być pomocne już teraz.
To pierwszy, spokojny krok – bez presji, bez etykiet, za to z pełnym zrozumieniem.
Kiedy warto umówić się na konsultację?
Jak wygląda konsultacja?
Teraz czas poznać Twoje dziecko
To drugie spotkanie – po wstępnej rozmowie z rodzicem. W przyjaznej atmosferze psycholog pozna Twoje dziecko poprzez zabawę, rysunek i rozmowę dostosowaną do jego wieku. To spotkanie jest już z dzieckiem, a Ty jako rodzic możesz być obecny w części lub całości konsultacji – w zależności od potrzeb dziecka i ustaleń z psychologiem.
Jak przebiega spotkanie z dzieckiem?
Psycholog nie przeprowadza przesłuchania – dziecko poznaje go przez zabawę i rozmowę, która jest naturalna i bezpieczna. Nie ma tu „testów” ani oceniania – jest obserwacja, budowanie relacji i zrozumienie, jak dziecko się komunikuje, bawi, reaguje na sytuacje.
Dziecko nie musi wiedzieć, że to „wizyta u psychologa”. Możesz powiedzieć, że idziecie spotkać się z kimś, kto lubi rozmawiać z dziećmi i bawić się z nimi. To wystarczy.
Co się dzieje podczas spotkania?
Co dalej?
Po spotkaniu z dzieckiem psycholog omówi z Tobą swoje obserwacje i podpowie:
Jeśli po spotkaniu z dzieckiem okaże się, że konieczna jest pełna diagnostyka, zostanie ona zaproponowana w cenie obniżonej o koszt konsultacji z dzieckiem – tej, na której otrzymano wskazanie do dalszej diagnostyki.
Indywidualnie dobieramy formę komunikacji do możliwości dziecka
Konsultacja dotycząca alternatywnej i wspomagającej komunikacji to spotkanie specjalisty (np. logopedy, psychologa) z dzieckiem/dorosłą osobą niemówiącą lub mającą trudności w porozumiewaniu się oraz z innymi. Wdrażanie komunikacji AAC jest procesem, dlatego zgodnie z zaleceniami specjalisty wskazane jest kilka konsultacji.
Celem takiej konsultacji jest:
Jak wygląda konsultacja?