Oferujemy kompleksową diagnozę pod kątem spektrum autyzmu, prowadzoną przez doświadczony zespół specjalistów – lekarza psychiatrę dzieci i młodzieży, psychologa, logopedę lub pedagoga. Proces diagnostyczny oparty jest na aktualnych standardach i obejmuje kilka uzupełniających się etapów:
Obserwacja ustrukturyzowana ADOS-2 – pierwsze lub drugie spotkanie. Wykorzystujemy protokół ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule – Second Edition), uznawany za złoty standard w diagnozie ASD. Jest to wystandaryzowana metoda obserwacji zachowań społecznych, komunikacyjnych oraz zabawy, dostosowana do wieku i poziomu rozwoju osoby badanej. Czas trwania: ok. 50 min.
Obserwacja swobodna – pierwsze lub drugie spotkanie. W zbliżonym terminie prowadzona jest obserwacja swobodna, pozwalająca na ocenę funkcjonowania w naturalnych warunkach – w trakcie zabawy, rozmowy czy spontanicznych interakcji. Dzięki temu możliwa jest pełniejsza ocena zachowań, które mogą nie ujawniać się w sytuacjach testowych. Czas trwania: ok. 50 min.
Obserwacja psychiatryczna i psychologiczna – trzecie spotkanie. Lekarz psychiatra dzieci i młodzieży na podstawie wywiadu, własnych obserwacji oraz zebranych wniosków z przeprowadzonych już badań formułuje diagnozę lub wyklucza rozpoznanie. Jeśli w trakcie procesu diagnostycznego okaże się, że zachowania, które zaprezentuje dziecko wpisują się w inne rozpoznanie diagnostyczne (niż spektrum autyzmu) to lekarz psychiatra może poprosić o wykonanie dodatkowego testu, badania lub zaleci dodatkową obserwację (np. u logopedy). Czas trwania: ok. 50 min.
Omówienie i przekazanie diagnozy – czwarte spotkanie. Po zakończeniu procesu diagnostycznego odbywa się spotkanie podsumowujące, podczas którego przekazywana jest diagnoza, wraz z pisemną opinią zawierającą zalecenia. Nasi specjaliści dbają o to, by przekaz był jasny, empatyczny i wspierający dalsze działania. Czas trwania: ok. 50 min.
Jeśli pojawiły się nowe informacje dotyczące funkcjonowania dziecka lub wymagana jest ponowna diagnoza przed kolejnym etapem edukacyjnym, oferujemy możliwość rediagnozy w kierunku spektrum autyzmu. Proces prowadzony jest przez interdyscyplinarny zespół specjalistów, zgodnie z aktualnymi standardami diagnostycznymi. Składa się z kilku uzupełniających się etapów, które pozwalają na całościową ocenę:
Obserwacja ustrukturyzowana ADOS-2 – pierwsze lub drugie spotkanie. Wykorzystujemy protokół ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule – Second Edition), uznawany za złoty standard w diagnozie ASD. Jest to wystandaryzowana metoda obserwacji zachowań społecznych, komunikacyjnych oraz zabawy, dostosowana do wieku i poziomu rozwoju osoby badanej. Czas trwania: ok. 50 min.
Obserwacja swobodna – pierwsze lub drugie spotkanie. W zbliżonym terminie prowadzona jest obserwacja swobodna, pozwalająca na ocenę funkcjonowania w naturalnych warunkach – w trakcie zabawy, rozmowy czy spontanicznych interakcji. Dzięki temu możliwa jest pełniejsza ocena zachowań, które mogą nie ujawniać się w sytuacjach testowych. Czas trwania: ok. 50 min.
Obserwacja psychiatryczna i psychologiczna – trzecie spotkanie. Lekarz psychiatra dzieci i młodzieży na podstawie wywiadu, własnych obserwacji oraz zebranych wniosków z przeprowadzonych już badań formułuje diagnozę lub wyklucza rozpoznanie. Jeśli w trakcie procesu diagnostycznego okaże się, że zachowania, które zaprezentuje dziecko wpisują się w inne rozpoznanie diagnostyczne (niż spektrum autyzmu) to lekarz psychiatra może poprosić o wykonanie dodatkowego testu, badania lub zaleci dodatkową obserwację (np. u logopedy). Czas trwania: ok. 50 min.
Omówienie i przekazanie diagnozy – czwarte spotkanie. Po zakończeniu procesu diagnostycznego odbywa się spotkanie podsumowujące, podczas którego przekazywana jest diagnoza, wraz z pisemną opinią zawierającą zalecenia. Nasi specjaliści dbają o to, by przekaz był jasny, empatyczny i wspierający dalsze działania. Czas trwania: ok. 50 min.
W ramach specjalistycznych konsultacji realizowany jest zestaw uzupełniających się badań, mających na celu ocenę funkcjonowania osoby badanej pod kątem spektrum autyzmu. Badania prowadzone są przez zespół specjalistów i obejmują:
Obserwacja ustrukturyzowana ADOS-2 – wykorzystujemy protokół ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule – Second Edition), uznawany za złoty standard w diagnozie ASD. Jest to wystandaryzowana metoda obserwacji zachowań społecznych, komunikacyjnych oraz zabawy, dostosowana do wieku i poziomu rozwoju osoby badanej. Czas trwania: ok. 50 min.
Obserwacja swobodna – w zbliżonym terminie prowadzona jest obserwacja swobodna, pozwalająca na ocenę funkcjonowania w naturalnych warunkach – w trakcie zabawy, rozmowy czy spontanicznych interakcji. Dzięki temu możliwa jest pełniejsza ocena zachowań, które mogą nie ujawniać się w sytuacjach testowych. Czas trwania: ok. 50 min.
Omówienie i przekazanie wniosków – po zakończeniu procesu diagnostyczno-konsultacyjnego odbywa się spotkanie podsumowujące, podczas którego przekazywane są wnioski i jest kierunek diagnozy, wraz z pisemną opinią zawierającą zalecenia. Nasi specjaliści dbają o to, by przekaz był jasny, empatyczny i wspierający dalsze działania. Czas trwania: ok. 50 min
Protokół ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule – Second Edition)
ADOS-2 służy do oceny zachowań charakterystycznych dla spektrum autyzmu. Jest szeroko uznawany za złoty standard w diagnozie autyzmu zarówno u dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. ADOS-2 składa się z pięciu modułów, których wybór zależy od wieku, poziomu rozwoju językowego i umiejętności komunikacyjnych osoby badanej.
Jak wygląda badanie?
Czas trwania: ok. 50 minut
Obserwacja zachowań dziecka/osoby dorosłej podczas interakcji z specjalistą
Opis wyników i rekomendacje dotyczące dalszego wsparcia podczas spotkania
Przeprowadzenie badania Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5)
Rzetelna miara potencjału intelektualnego zarówno dzieci jak dorosłych
Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5) to nowoczesne, rzetelne i kompleksowe narzędzie, które pomoże Ci uzyskać pełny obraz zdolności intelektualnych zarówno dzieci (od 2 r.ż.) jak osób dorosłych (do 69 r. ż.). Test SB5 mierzy ogólny poziom inteligencji (IQ) oraz pięć kluczowych czynników poznawczych. Każdy z tych czynników jest badany w formie werbalnej oraz niewerbalnej.
Jak wygląda badanie?
Czas trwania: ok. 50-90 minut (w zależności od wieku i tempa pracy osoby badanej)
Spotkanie indywidualne z dzieckiem podczas którego wykonuje aktywności określone w teście
Dokładny opis wyniku IQ, który można omówić z psychologiem, także w formie online
Diagnoza logopedyczna ma na celu ocenę rozwoju mowy i komunikacji, zarówno w aspekcie językowym, artykulacyjnym, jak i pragmatycznym. Może stanowić istotne uzupełnienie diagnozy w kierunku spektrum autyzmu lub innych trudności rozwojowych.
Badanie prowadzone jest w formie swobodnej rozmowy, zabawy oraz z wykorzystaniem wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych, dostosowanych do wieku i możliwości dziecka.
Czas trwania: ok. 50 minut.
Po zakończeniu procesu zostanie przekazana pisemna opinia logopedyczna zawierająca zalecenia.
Konsultacja psychiatryczna dla dzieci po diagnozie w Sotis
Zrozumienie emocji i zachowań dziecka to pierwszy krok do wsparcia
Konsultacji psychiatryczna dla dzieci i młodzieży, które przeszły proces diagnostyczny ma na celu zaplanowania adekwatnych oddziaływań medycznych. W ramach konsultacji lekarz psychiatra analizuje dokumentację medyczną, ocenia aktualny stan psychiczny dziecka oraz formułuje zalecenia dotyczące dalszego leczenia, terapii lub wsparcia środowiskowego.
Jak wygląda konsultacja?
Czas trwania: ok. 30 minut
Spotkanie indywidualne z dzieckiem i/lub wywiad z rodzicem
Omówienie obserwacji i określenie dalszych działań – jeżeli będą potrzebne