Wróć na poprzednią stronę

Czym różni się autyzm od zespołu Aspergera?

Autyzm

10 października 2025

Czy autyzm i zespół Aspergera to to samo? Zrozumienie tych określeń jest ważne dla rodziców, pedagogów i opiekunów, którzy pragną zapewnić dzieciom na spektrum autyzmu najlepsze możliwe wsparcie.

Definicje i podstawowe różnice

Zarówno określenie „autyzm”, jak i „zespół Aspergera” opisują zaburzenie neurorozwojowe, które wywiera wpływ na sposób komunikowania się jednostek, ich interakcje społeczne i przetwarzanie informacji o charakterze sensorycznym. Sposób definiowania tych rozpoznań w ciągu ostatnich lat znacząco się zmienił.

We wcześniejszych klasyfikacjach diagnostycznych (amerykańskiej DSM-IV i europejskiej ICD-10) zespół Aspergera uznawano za osobne zaburzenie ze spektrum autyzmu cechujące się trudnościami w interakcjach społecznych oraz ograniczonymi zainteresowaniami, pozbawione jednak poważnych opóźnień w rozwoju umiejętności językowych i poznawczych. Autyzm z kolei utożsamiano z występowaniem poważniejszych trudności w obszarze mowy i komunikacji. Dodatkowo zespół Aspergera nie mógł być rozpoznany, jeżeli trudnościom społecznym towarzyszyła niepełnosprawność intelektualna – z takim przypadku stawiano diagnozę autyzmu.

Do zasadniczej zmiany w opisie tych zaburzeń doszło w 2013 roku, w którym weszła w życie nowa amerykańska klasyfikacja diagnostyczna DSM-5. DSM-5 nie wyodrębniała już rozpoznania zespołu Aspergera, włączając je do jednej ogólnej kategorii diagnostycznej: zaburzeń ze spektrum autyzmu (Autism Spectrum Disorder, ASD). Oznacza to, że – technicznie rzecz biorąc – zespół Aspergera i autyzm zostały objęte jednym rozpoznaniem – spektrum autyzmu, a nie wyodrębnione jako osobne jednostki diagnostyczne. Różnica pomiędzy różnymi poziomami nasilenia cech spektrum autyzmu – tak, jak rozumiana jest współcześnie – leży głównie w zakresie wyzwań w codziennym funkcjonowaniu i intensywności potrzebnego wsparcia.

Dlaczego zatem wciąż używa się określenia zespół Aspergera? Najważniejszym powodem jest inny czas wprowadzania nowych klasyfikacji diagnostycznych w USA i Europie. DSM-5 zostało wprowadzone w Stanach Zjednoczonych już w 2013 r., z kolei klasyfikacja ICD-11 została zatwierdzona przez WHO w 2022 r. Dodatkowo towarzyszy jej 5-letni okres adaptacji krajów do wprowadzenia nowych zasad diagnostyczny, które znaczna część krajów wykorzystuje w pełni. Dlatego prawdopodobnie jeszcze w 2026 r. w Polsce będzie możliwe uzyskanie rozpoznania zespołu Aspergera, a możliwość ta zniknie wraz z wejściem w życie nowej klasyfikacji w 2027 r.

Co zmieni 2027 rok dla dzieci na spektrum autyzmu, które nie mają opóźnień rozwoju mowy i rozwoju poznawczego? Ich cechy (rozwój intelektualny i rozwój mowy) będzie zaznaczany na wewnętrznych skalach w ramach spektrum autyzmu, nie stanowiąc podstawy do odrębnego rozpoznania.

Jednocześnie określenie „zespół Aspergera” było ważne dla powstania społeczności „Aspich” i ich bliskich. Zmiana opisu diagnostycznego niejednokrotnie była przez nich odbierana jako rozmycie tożsamości społeczności w ogólnym obrazie spektrum autyzmu.

Z tych powodów w krajach, które nie wprowadziły jeszcze ICD-11 w praktyce, często stosuje się zarówno określenia „autyzm” i „spektrum autyzmu”, jak też „zespół Aspergera”.

Objawy i cechy charakterystyczne

Choć autyzm i zespół Aspergera klasyfikuje się obecnie w ramach zaburzeń ze spektrum autyzmu, zrozumienie tradycyjnie pojmowanych różnic między nimi pomaga wyjaśnić część zróżnicowania wewnątrz spektrum autyzmu.

Cechy dotychczas kojarzone z diagnozą autyzmu:

  • Istotne opóźnienia w rozwoju językowym we wczesnym dzieciństwie
  • Ograniczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • Zachowania powtarzalne oraz intensywne skupienie na określonych zainteresowaniach
  • Trudności w przetwarzaniu sensorycznym
  • Widoczna potrzeba stałości powtarzalności
  • Różny poziom zdolności intelektualnych

Cechy wiązane z rozpoznaniem zespołu Aspergera:

  • Kamienie milowe rozwoju językowego podobne jak w typowym rozwoju
  • Przeciętny lub ponadprzeciętny poziom inteligencji
  • Intensywne zainteresowanie określonymi tematami
  • Trudności w odczytywaniu sygnałów społecznych i utrzymywaniu relacji
  • Preferowanie w życiu codziennym rutyny i struktury, ze względu na rozwój komunikacji łatwiej przekazywane rodzinie i częściej stosowane w jej życiu w sposób mniej widoczny dla zewnętrznego obserwatora
  • Mniej oczywiste zachowania powtarzalne (np. dotyczące „reguł myślowych” czy sposobów rozumienia świata)

Różnica pomiędzy Aspergerem a autyzmem staje się oczywista, jeśli spojrzymy na wzorce rozwojowe we wczesnym dzieciństwie. U dzieci z zespołem Aspergera rozwój umiejętności językowych zazwyczaj przebiega w przedziale wiekowym podobnym do innych rówieśników, a ponadto dzieci te wykazują co najmniej typowe zdolności poznawcze – z kolei u dzieci z klasycznym autyzmem mogą w tych obszarach występować opóźnienia.

Diagnoza i klasyfikacja

Proces diagnostyczny w przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu przeszedł poważne zmiany. Wcześniej klinicyści ustalali, czy dana osoba cierpi na autyzm czy zespół Aspergera w oparciu o konkretne kryteria, w których kładziono nacisk na rozwój umiejętności językowych i poznawczych.

W DSM-5 przyjęto obecnie jednolitą kategorię zaburzeń ze spektrum autyzmu z trzema poziomami niezbędnego wsparcia: „wymagający wsparcia”, „wymagający znacznego wsparcia” i „wymagający bardzo znacznego wsparcia”. W podejściu takim uznaje się, że różnica pomiędzy autyzmem a zespołem Aspergera polega w większym stopniu na stopniu potrzebnego wsparcia niż różnicach w przebiegu rozwoju językowego i poznawczego w dzieciństwie.

Współczesna diagnoza koncentruje się na aspektach takich jak:

  • Trudności w komunikacji społecznej (porozumiewanie się i relacje z innymi)
  • Ograniczone i powtarzalne zachowania
  • Wrażliwość sensoryczna
  • Poziom wsparcia niezbędny do codziennego funkcjonowania

W tym ujęciu oba dotychczasowe rozpoznania diagnostyczne należą do spektrum, w którym poszczególne jednostki cechują się różnymi mocnymi stronami i wyzwaniami życiowymi.

Wsparcie i strategie terapeutyczne

Podejście terapeutyczne do osób ze spektrum autyzmu będzie się różnić w zależności od potrzeb danej osoby, a nie od specyfiki wcześniejszego rozpoznania.

Do strategii wsparcia mogą należeć:

  • Wsparcie rozwoju umiejętności społecznych, komunikacyjnych i adaptacyjnych, którego intensywność zależy od poziomu nasilenia cech autyzmu
  • Terapia mowy i języka w celu rozwoju umiejętności komunikacyjnych
  • Ruch i integracja sensoryczna pomagające w trudnościach o charakterze sensorycznym i motorycznym
  • Trening z umiejętności społecznych oraz programy interakcji z rówieśnikami
  • Udogodnienia edukacyjne i specjalistyczne podejście do nauki
  • Wsparcie rodziny i psychoedukacja

Osoba o większych potrzebach w zakresie wsparcia odniesie korzyść z wczesnej intensywnej interwencji w przedszkolu terapeutycznym, zaś osoby o niższej potrzebie wsparcia będą współdziałać w grupie także w środowisku integracyjnym.

Życie z autyzmem i zespołem Aspergera

Doświadczenia w życiu codziennym w ramach spektrum autyzmu poważnie się różnią. Osoby, u których zdiagnozowano zespół Aspergera często funkcjonują w pełni samodzielnie, zdobywają wyższe wykształcenie i rozwijają karierę zawodową, choć mogą potrzebować wsparcia w sytuacjach społecznych i udogodnień w miejscu pracy. Osoby o większych potrzebach wsparcia mogą wymagać bardziej kompleksowej pomocy w zakresie umiejętności życia codziennego, komunikacji i interakcji społecznych.

Do strategii, które pomagają odnieść poczucie zadowolenia ze swojego miejsca w dorosłym życiu, należą:

  • Stworzenie zorganizowanego, przewidywalnego środowiska
  • Budowanie życiowej strategii w oparciu o indywidualne mocne strony i zainteresowania
  • Jasna, bezpośrednia komunikacja i wspieranie umiejętności dialogu z innymi
  • Nauczenie się strategii radzenia sobie z przeciążeniem sensorycznym
  • Wprowadzenie potrzebnych dostosowań w domu i środowisku zewnętrznym

Oba rozpoznania odzwierciedlają część istniejącej w społeczeństwie neuroróżnorodności i wiążą się z potrzebą indywidualnie dostosowanego wsparcia.

Podsumowanie

Choć uwarunkowania diagnostyczne uległy zmianie, zrozumienie historycznych różnic pomiędzy autyzmem i zespołem Aspergera pozwala nam docenić zróżnicowanie, jakie występuje wewnątrz spektrum autyzmu. Niezależnie od rozpoznania diagnostycznego związanego ze spektrum autyzmu kluczowe jest skupienie się na indywidualnym profilu mocnych stron i wyzwań każdej osoby. Takie skoncentrowane na osobie podejście pozwala zadbać o to, by każdy na spektrum autyzmu został zrozumiany i zrozumiał siebie, otrzymał odpowiednie wsparcie w rozwoju możliwości, które pomogą odnaleźć się w swojej społeczności i osiągnąć pełnię swojego potencjału.

zdjęcie sotis 1
kolorwe kropki
zdjęcie sotis 2